Θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε τις διαφορές μεταξύ των δύο βασικών ανταγωνιστικών πλατφορμών σύγκρισης τιμών (Skroutz.gr VS Bestprice.gr) που έχουν κυριαρχήσει στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην χώρα μας και τις εμπιστεύονται εκατομμύρια χρήστες καθημερινά στις αναζητήσεις τους.

H καταγραφή γίνεται με τα στοιχεία Μαίου 2018, χωρίς να έχουμε περισσότερες πληροφορίες πέρα από αυτές που αναφέρουν οι ίδιες οι μηχανές αναζήτησης:

sigkritiko-Skroutz-Bestprice

Στους αριθμούς ξεχωρίζει το τριπλάσιο μέγεθος του Skroutz σε μοναδικούς χρήστες / μήνα, τα διπλάσια σχεδόν καταστήματα και είδη και το +70% κόστος του ανα κλικ (CPC) σχεδόν στις ίδιες κατηγορίες ειδών. Στα κόστη εγγραφής υπάρχει μια διαφοροποίηση αλλά δεν μπορεί να την θεωρήσει σημαντική κάποιο eshop για την συμμετοχή του. Το Bestprice δεν εμφανίζει δημόσια κάποια στοιχεία αναζητήσεων την ημέρα ή μηνιαίων επισκέψεν αλλά εκτιμούμε ότι βρίσκεται τουλάχιστον από 3-5 φορές χαμηλότερα.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι αριθμοί αυτοί είναι δυναμικοί και συνεχώς βελτιώνονται όσο μεγαλώνουν τα μερίδια του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας. Αν τώρα μπορούμε να δώσουμε ελάχιστη βάση σε αξιολογήσεις όπως το alexa.com – SimilarWeb έχουμε:

  • Bestprice στην 54η – 153η θέση στην Ελλάδα, Global Rank 11.000-18.400, Category Rank 936, Μηνιαία Επισκεψιμότητα 4.5 εκατ, Bounce Rate 36.3-46.3%, Daily page views 5.4 – 2.8 per Visitor, Daily Time on Site 4.00′-2.10′
  • Skroutz στην 5η – 9η θέση στην Ελλάδα, Global Rank 1.280-1.670, Category Rank 137, Μηνιαία Επισκεψιμότητα 24 εκατ, Bounce Rate 26.6-23.6%, Daily page views 9.5 – 6.9 per Visitor, Daily Time on Site 7.10′-5.25′   (σαφώς μεγάλη διαφορά)

Εδώ η εξέλιξη των στατιστικών του Skroutz για την περίοδο 2015 – 2018 από την σελίδα του:

καθώς και ο πρόσφατος ισολογισμός της ΣΚΡΟΥΤΖ Α.Ε. (2016).

Από τα στοιχεία τιμοκαταλόγων που εμφανίζει το Skroutz.gr για τα συνεργαζόμενα καταστήματα, έχουμε φτιάξει ένα διάγραμμα εξέλιξης του κόστους για κάθε κλικ:

Exelixi-Skroutz-CPC

Εδώ μπορείτε να βρείτε σε απλό PDF File τους αναλυτικούς τιμοκαταλόγους CPC 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 .

 

Εδώ η εξέλιξη του Bestprice και τα στατιστικά από την σελίδα του (μόνο για το 2014 βρήκαμε κάποια νούμερα που ενσωματώσαμε στην ίδια εικόνα του 2018) :

bestprice-statistics-05-2018

και ο πρόσφατος ισολογισμός της Phaistos Networks Α.Ε. (2016) που δεν περιορίζεται μόνο στην μηχανή σύγκρισης τιμών στις επιχειρηματικές δραστηριότητές της.

Εδώ το κόστος CPC στο BestPrice όπως διαμορφώνεται το 2018 (δεν βρήκαμε δυστυχώς περισσότερες πληροφορίες ιστορικού).

Exelixi-BestPrice-CPC


 

Υπάρχει σαφής διαφορά δυναμικής και κόστους χρήσης της κάθε μηχανής σύγκρισης τιμών και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους και με άλλες νέες ή μικρότερες πλατφόρμες συνεχίζεται. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, εκτιμούμε ότι το 75% της αγοράς  περνάει μέσα από το Skroutz.gr και το υπόλοιπο 25% από το BestPrice.gr και τις υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης προιόντων και σύγκρισης τιμών.

Με αυτόν τον τρόπο μεγάλο μέρος του ηλεκτρονικού εμπορίου ελέγχεται από μία κυρίως εταιρία. Εδώ μπορείς να διαβάσεις μια ανάλυση για τις ευθύνες και προτάσεις που έχουμε απευθύνει δημόσια αλλά και με email για να βελτιώσουν την αξιοπιστία των συνεργατών τους (ακόμη δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση).

Πολλά στοιχεία δυστυχώς δεν εμφανίζονται αναλυτικά και ιστορικά, αν λοιπόν κάποιος αναγνώστης έχει κάποια πρόσθετα δεδομένα μπορεί να τα αναφέρει στα σχόλια για να τα ενσωματώσουμε στην έρευνά μας.

(Update Ιούλιος 2018)

Να σημειώσουμε ότι από τον Ιούνιο 2018 το Skroutz.gr κατάργησε την δυνατότητα διπλών τιμών από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, αποτέλεσμα ήταν η αύξηση των τιμών από τα καταστήματα που «παίζανε» με το συγκεκριμένο θέμα. Το Bestprice.gr όμως δεν ακολούθησε και συνεχίζει να υποστηρίζει και να εμφανίζει τιμές καταστημάτων που δεν συμμορφώνονται στις ίδιες πρακτικές, αποτέλεσμα είναι η τιμή ενός προιόντος να εμφανίζεται ακριβότερα στο Skroutz γιατί έκοψε τις αυθαίρετες πρακτικές των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων (και μπράβο του!),  ενώ το Bestprice εκμεταλλεύεται αυτή την στιγμή την κατάσταση και κρατάει σιγή ιχθύος…

….στο Bestprice.gr ούτε φωνή , ούτε ακρόαση. Καμία επίσημη ανακοίνωση για αλλαγή πολιτικής.

Υπήρξε μόνο μια επίσημη συνέντευξη του Διευθύνοντος Συμβούλου στο techingreek.com

Τι κάνει το Bestprice από την άλλη όμως; Γνωρίζει τι γίνεται στην αγορά; Ποιες είναι οι σκέψεις του; Μιλήσαμε με τον κ. Γιώργο Παπαδάκη, CEO του Bestprice και συνιδρυτή της Phaistos network και ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη.

Αρχικά, σας ευχαριστώ για το βήμα και σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία και τον διάλογο που αυτή παρήγαγε.
Η ανάδειξη θεμάτων που αφορούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ιδίως αυτών που χρήζουν “προσοχής”, δρα θετικά και καταλυτικά στην προαγωγή της διαφάνειας και δη στην κανονικοποίηση του οικοσυστήματος.
Με αυτή την παραδοχή ως βάση, όποτε και αν μας δοθεί ευκαιρία να συνεισφέρουμε επιπροσθέτως μελλοντικά, θα χαρούμε να το πράξουμε.
Γιώργος Παπαδάκης, CEO Bestprice

Στο Bestprice γνωρίζετε για τα «loopholes» που επιτρέπουν σε επιτήδειους να αισχροκερδούν;

Το ηλεκτρονικό «επιχειρείν» έχει —όπως «όλα» κατά την γέννησή τους— βιώσει μια σειρά αναμενόμενων παιδικών ασθενειών. Η αρχική έλλειψη δομών και προτύπων ποιότητας έδωσε το περιθώριο σε επιτήδειους να προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες και ψευδό-περιθώρια.
Ωστόσο, τα φαινόμενα αυτά αποτελούν σε μεγάλο βαθμό παρελθόν. Αφενός η φυσική ενηλικίωση, αφετέρου η ενασχόληση σε επαγγελματικό επίπεδο σημαντικών οργανισμών και φορέων, έχει αναγάγει το ηλεκτρονικό εμπόριο σε ένα υγιές και εύρωστο περιβάλλον.
Στο BestPrice.gr, η συνδρομή στην βελτίωση του οικοσυστήματος είναι μέρος της αποστολής μας, ιδίως αναλογιζόμενοι ότι η πρόοδος και η άνθηση αυτού έχει άμεσο αντίκτυπο και στη δική μας εξέλιξη. Απόρροια της θέσης μας είναι ο σχεδιασμός και η εισαγωγή της Πιστοποίησης BestPrice το 2011, καθώς και η ενεργή στήριξη των δράσεων του GRECA (Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου).

Έχετε συναντήσει προβλήματα τέτοιου είδους που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε;

Όταν αρχίσαμε, πριν 15 χρόνια, τέτοια φαινόμενα ήταν συνήθη, όπως προανέφερα. Τότε ήταν ιδιαιτέρως “θολοί” οι ορισμοί και οι ρόλοι και ως εκ τούτου, πολύ συχνά καλούμασταν είτε να ανταποκριθούμε σαν να ήμασταν το ίδιο το κατάστημα, είτε ακόμη να παράσχουμε τεχνική και άλλου είδους υποστήριξη σε καταναλωτές.
Σε αυτές, αλλά και εν γένει σε κάθε σχετική περίπτωση, συνδράμαμε με όποιο διαθέσιμο τρόπο. Μάλιστα σε μεγάλο αριθμό περιπτώσεων, μεσολαβήσαμε ενεργά για την επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών και καταστημάτων.
Σήμερα, η διαχείριση τέτοιων περιστατικών διενεργείται μέσα από καθορισμένες διαδικασίες και από εξειδικευμένο τμήμα του BestPrice.gr, το οποίο φροντίζει σε συνεχή βάση να παρέχει υποστήριξη στους χρήστες του BestPrice.gr, καθώς και στα συνεργαζόμενα καταστήματα. Παράλληλα, στο πλαίσιο της ανάδειξης ορθών πρακτικών, φροντίζουμε να εφιστούμε την προσοχή των συνεργατών μας σε αρνητικά σχόλια και αξιολογήσεις καταναλωτών με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών τους.

Οι συνεργάτες σας είναι ικανοποιημένοι από τη συνεργασία και το επίπεδο ελέγχου;

Όταν εισαγάγαμε την Πιστοποίηση BestPrice, γνωρίζαμε ότι αφενός η ασφάλεια αποτελεί κύριο αίτημα της αγοράς, αφετέρου ότι η χρήση ενός καινοτόμου και δυναμικού μοντέλου απεικόνισης της ασφάλειας και “ποιότητας” που προσφέρει ένα κατάστημα, θα αποτελούσε σημείο τριβής.
Παρά ταύτα, όπως συμβαίνει με κάθε ενέργεια που προάγει τις ορθές πρακτικές και το κοινό όφελος, σταδιακά οι συνεργάτες μας, όχι μόνο φρόντισαν να εναρμονίζονται και να προάγουν το μοντέλο που είχαμε εισαγάγει, αλλά μερικοί από αυτούς έγιναν και “ευαγγελιστές” του.

Τι κινήσεις κάνετε για να διασφαλίσετε πως οι συνεργάτες σας είναι καθόλα τυπικοί;

Όταν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα εκδηλώνει ενδιαφέρον για να συμμετάσχει στο BestPrice.gr, τότε αυτό υπόκειται σε μία ενδελεχή διαδικασία αξιολόγησης που αφορά την εναρμόνιση με μια πληθώρα κριτηρίων.

Ειδικότερα, διενεργώντας διεξοδικούς ελέγχους, εξετάζουμε όχι μόνο την “τεχνική” πληρότητα και ασφάλεια, αλλά και ζητήματα ποιότητας και πιστότητας των εν δυνάμει συνεργατών μας, όπως είναι λ.χ. ο έλεγχος αριθμού ΓΕΜΗ, κ.α. Αφού ολοκληρωθεί η συνολική πρώτη αξιολόγηση, τότε και μόνο “προχωράει” η είσοδος του ηλεκτρονικού καταστήματος στο BestPrice.gr.

Σε επίπεδο δε χορήγησης της Πιστοποίησης BestPrice, ο έλεγχος πιστότητας φτάνει μέχρι και την συναλλακτική συμπεριφορά του καταστήματος.

Παράλληλα, παρέχουμε κίνητρα και επιβραβεύουμε τους συνεργάτες μας, που δραστηριοποιούνται στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο και επιδεικνύουν επαγγελματική συμπεριφορά προς τους πελάτες τους. Αυτό τον σκοπό εξυπηρετούν ενέργειες μας, όπως τα “badges” πιστοποίησης και τα βραβεία “BestPrice Customer Review Awards”.

Γνωρίζετε πως υπάρχει ένα κύμα συνεργατών που αναζητούν την επόμενη στέγη τους, γιατί να προτιμούσαν το BestPrice?

Η αξία που το BestPrice.gr αποδίδει στους Συνεργάτες του είναι ποικιλόμορφη. Η άμεση ανταπόκριση σε κάθε αίτημα, ο συμβουλευτικός ρόλος και η ανθρωποκεντρική υφή που διέπει όλο το φάσμα των B2B δράσεών μας, χαρακτηρίζονται από τους ίδιους τους Συνεργάτες μας ως σημαντικά κριτήρια επιλογής συνεργασίας.
Πέραν αυτών, η Πλατφόρμα Συνεργατών BestPrice for Merchants, το οικοσύστημα που έχουμε σχεδιάσει για τα συνεργαζόμενα καταστήματα, επιτρέπει τη χρήση πλειάδας καινοτόμων υπηρεσιών, συνδρομητικής ή μη φύσης, υπηρεσίες που προσφέρουν αξία είτε πληροφοριακή είτε οργανική. Οι παρεχόμενες πληροφορίες, επί παραδείγματι, αφορούν είτε στην παρουσία του καταστήματος στο BestPrice.gr, είτε ακόμη και σε στοιχεία σε σχέση με τον άμεσο και έμμεσο ανταγωνισμό του.
Σκοπεύουμε να εισαγάγουμε στο BestPrice for Merchants περισσότερες υπηρεσίες, καθώς και να βελτιστοποιήσουμε τις παρεχόμενες, λαμβάνοντας όπως πάντα υπόψη την απόκριση και τις προτάσεις των Συνεργατών μας.
Στο τέλος της ημέρας, είναι προφανές ότι το βασικό ζητούμενο είναι ο Συνεργάτης μας να λαμβάνει αξία και υπηρεσίες στη “σωστή” τιμή. Είναι εξίσου σημαντικό αυτή η αξία να είναι διαφανής και μετρήσιμη.

Υπάρχουν καταγγελίες από συνεργάτες ή πελάτες για ύποπτες μεθόδους;

Όπως ανέφερα και παραπάνω, η ωρίμανση της ηλεκτρονικής αγοράς έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση φαινομένων που σχετίζονται σε χρήση “ύποπτων” και αθέμιτων πρακτικών. Από την πλευρά μας, παρακολουθούμε τον αριθμό και τη συχνότητα των περιστατικών αυτών να μειώνεται σε βαθμό που νιώθουμε πεπεισμένοι ότι σύντομα αυτά θα εκλείψουν.

Εσείς, γνωρίζετε τους τρόπους που επιλέγουν κάποιοι για να γλιτώνουν τον ΦΠΑ και να μπορούν να χτυπάνε χαμηλότερες τιμές; Γνωρίζετε σε ποιόν και πόση ζημιά κάνει το γεγονός αυτό;

Ναι, είναι αρκετές οι φορές που έχουμε λάβει γνώση για παρουσία τέτοιων φαινομένων. Είναι εξίσου αρκετές οι φορές που συνεργάτες μας, οι οποίοι επενδύουν σε υποδομές, υπηρεσίες και εν γένει στην ποιότητα, μας εξέφρασαν την αγωνία τους, καθώς τέτοιες πρακτικές υπονόμευαν την δική τους προσπάθεια και επένδυση.
Γνωρίζουμε ότι μικρός -πλέον- αριθμός καταστημάτων αξιοποιούν «παράθυρα», ούτως ώστε η τιμή προς τον αγοραστή να είναι μικρότερη της «λογικά» αναμενόμενης. Ο ρόλος μας, όμως, δεν μας επιτάσσει ή επιτρέπει να προβαίνουμε σε ενέργειες που αφορούν στην εμπορική πολιτική των συνεργατών μας. Δεν έχουμε μάλιστα και τη “νομιμοποίηση” να προβούμε σε έλεγχο που θα ακυρώνει αυτές τις πρακτικές. Ωστόσο, με τους αρχικούς ελέγχους που διεξάγουμε, αλλά και τις περαιτέρω ενέργειες που πραγματοποιούμε, φροντίζουμε ώστε να διαχειριζόμαστε άμεσα τα όποια φαινόμενα αγγίζουν τα όρια του νόμου.
Η εναρμόνιση με πρότυπα ποιότητας και η ανάδειξη των ορθών πρακτικών στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι ιδιαιτέρως σημαντική για εμάς – και για όλους, φρονώ. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, η εκτίμησή μου είναι ότι τέτοια φαινόμενα σταδιακά θα εκλείψουν, ιδίως αν τεθούν πλαίσια, νομικά και όχι μόνο, τα οποία δεν θα επιτρέπουν στην «ευρηματικότητα» τέτοιου τύπου να ευδοκιμήσει.
Από την πλευρά μας, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τέτοια φαινόμενα, αναδεικνύοντας την ποιότητα των παροχών που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα που συμμετέχουν στο BestPrice.gr μέσα από καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η Πιστοποίηση BestPrice και η νέα ταξινόμηση καταστημάτων BestPrice.

Ποιο είναι το παρόν και το μέλλον του BestPrice?

Η ερώτηση σας είναι ενδιαφέρουσα, μιας και χρονικά συμπίπτει με την μεταβατική περίοδο που το BestPrice.gr διανύει. Το παρόν είναι το “σκαλοπάτι” για ένα μέλλον όπου όλο το εύρος του στρατηγικού σχεδιασμού μας θα εφαρμοστεί καθολικά.
Το BestPrice.gr έχει ως στόχο στο άμεσο μέλλον την βελτιστοποίηση και απλοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή, παράλληλα με την διασφάλιση της αγοραστικής διαδρομής του. Ειδικότερα, θα εμπλουτιστεί με υπηρεσίες και λειτουργίες που θα συντελέσουν στην βέλτιστη αγοραστική επιλογή, προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τα θέλω του καταναλωτή,. Σύντομα, εκτιμώ, οι ενέργειες θα είναι εμφανείς σε όλο το φάσμα του BestPrice.gr.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να τονίσω ότι γνώμονα σε ό,τι πράττουμε και σχεδιάζουμε είναι το αμοιβαίο όφελος και η αμοιβαία αξία για το σύνολο των μερών που υπηρετούμε: καταναλωτές, ηλεκτρονικά καταστήματα και κατασκευαστές. Ως εκ τούτου, ελπίζουμε οι αυριανές μας ενέργειες να έχουν απτή αξία και θετικό αντίκτυπο στο σύνολο της αγοράς.
Θα χαρώ, τέλος, να γίνω πιο “συγκεκριμένος” επί του ανανεωμένου BestPrice.gr στο άμεσο μέλλον, όταν πλέον ο σχεδιασμός μας ξεδιπλωθεί εν συνόλω.

Στην συνέντευξη αυτή ο Διευθύνων Σύμβουλος παραδέχεται ότι δεν έχουν ληφθεί κάποια πρόσθετα μέτρα για το φαινόμενο των διπλών τιμών, απλά παρακολουθούν το φαινόμενο και πιστεύουν ότι θα εκλείψει. Απόδειξη το σημερινό ενδεικτικό Screenshoot όπου η διαφορά τιμών μεταξύ καταστημάτων για το ίδιο είδος είναι στο 13% φθηνότερα στο Bestprice… απόδειξη ότι δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός έλεγχος και εκθέτει την μηχανή αναζήτησης :

skroutz-bestprice.jpg