Αγαπάμε τις ηλεκτρονικές αγορές, τις συγκρίσεις και τον ανταγωνισμό που βελτιώνει και ενισχύει την θέση του καταναλωτή. Με χρόνο ζωής πάνω από δέκα χρόνια δύο είναι οι μεγαλύτερες πλατφόρμες σύγκρισης τιμών (skroutz.gr με το μερίδιο του λέοντος και bestprice.gr, ενώ παράλληλα έχουν αναπτυχθεί snif.gr, e-prices.gr κλπ) που φιλοξενούν χιλιάδες ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι πλατφόρμες αυτές, διακινούν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας καθώς αποτελούν την έναρξη αναζήτησης για τους περισσότερους καταναλωτές στην Ελλάδα.

Οι μηχανές αναζήτησης βελτίωσαν τις συνθήκες ηλεκτρονικού εμπορίου και παράλληλα έριξαν τις τιμές για τους καταναλωτές. Πέρα από αυτό είναι επιχειρήσεις με τεράστια ανάπτυξη και κέρδη τα τελευταία χρόνια που ευνοήθηκαν από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού επιχειρείν και έτσι πρέπει.

Ποιές όμως οι ευθύνες και το νομικό πλαίσιο που καθορίζει την λειτουργία τους; Κανένα ουσιαστικό νομικό πλαίσιο δεν υπάρχει για το ποιούς κανόνες ακολουθούν, εντάσουν καταστήματα στην πλατφόρμα τους κλπ. Αυτό είναι φυσιολογικό, μια και μιλάμε για κάτι εντελώς καινούργιο και καινοτόμο που αναπτύχθηκε ισχυρά τα τελευταία χρόνια. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι δυναμικό και αλλάζει κάθε μέρα. H πλέον πρόσφατη σχετική νομοθεσία είναι ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο ΦΕΚ.996 (2017) και το Προεδρικό Διάταγμα  113/ΦΕΚ116 (2003). Σε κανένα από αυτά δεν λέει ότι μπορείς να ανοίξεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς να λες ποιος είσαι…

Τα μέτρα και οι έλεγχοι που, από μόνες τους, έχουν αναπτύξει οι μηχανές αναζήτησης έχουν αναδημοσιευτεί στην παρακάτω ανάρτηση και δεν θα επεκταθούμε γιατί τις έχουμε σχολιάσει ήδη (είναι στην μέση περίπου του άρθρου η θέση του skroutz). Μην ξεχνάμε όμως ότι για τις μηχανές αναζήτησης πελάτης είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που προπληρώνει τα κλικ των καταναλωτών. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι αποδείξαμε με την αναλυτική έρευνα που έγινε αυτές τις μέρες σε προηγούμενη ανάρτησή μας με τα καταστήματα που εμφανίζουν διαφορετικές τιμές σε λιανική και τιμολόγιο πώληση, οι μηχανές αναζήτησης ΔΕΝ τηρούν τους κανόνες που οι ίδιες λένε ότι τηρούν π.χ. το Skroutz αναφέρει χαρακτηριστικά: «#1 Ένταξη ενός καταστήματος στο Skroutz – Προϋποθέσεις: Για παράδειγμα, στα υποψήφια καταστήματα που δραστηριοποιούνται στην πώληση συσκευών τεχνολογίας, όπως π.χ. τα κινητά τηλέφωνα και τα tablets, απαιτείται η έναρξη της επιχείρησης να είναι ήδη σε ισχύ για τουλάχιστον ένα έτος.»  Στην λίστα των eshops της έρευνάς μας πολλά καταστήματα δεν έχουν κλείσει ένα έτος από την λειτουργία του ΑΦΜ τους και αυτά σε ένα μικρό μόνο δείγμα, παρόλα αυτά είναι στις μηχανές αναζήτησης και λειτουργούν κανονικά εμφανιζόμενα στις αναζητήσεις. Να υποθέσουμε ότι οι οικονομικές καταβολές τους είναι σημαντικές και γίνονται τα στραβά μάτια;

Θα ανοίξουμε την συζήτηση και θα τους απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση – πρόκληση για μερικές βελτιώσεις που θα χαρούμε να απαντήσουν ή να υλοποιήσουν άμεσα για την ακόμη καλύτερη λειτουργία και τον υγιή ανταγωνισμό του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου:

  • Στον κατάλογο των συνεργαζόμενων ηλεκτρονικών καταστημάτων να εμφανίζουν τα πλήρη εταιρικά στοιχεία (Επωνυμία, ΑΦΜ, ΓΕΜΗ, Υπεύθυνος Εταιρίας, Τηλ. και διεύθυνση) για το κάθε eshop domain που φιλοξενούν και προτείνουν στους καταναλωτές. Τα στοιχεία αυτά είναι ήδη γνωστά στις πλατφόρμες σύγκρισης τιμών γιατί υπογράφουν με κάθε eshop ιδιωτικό συμφωνητικό-σύμβαση και με βάση αυτό είναι καλυμμένες απέναντι στον νόμο. Με αυτόν τον πολύ απλό τρόπο ο καταναλωτής θα γνωρίζει την μορφή και την επωνυμία της κάθε υποψήφιας επιχείρησης.
  • Τα ίδια στοιχεία να είναι αναρτημένα στο About… του κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος ως απαραίτητη προυπόθεση για συμμετοχή στις πλατφόρμες αναζήτησης. Τα στοιχεία αυτά είναι δημόσια και υφίστανται ήδη στο ΓΕΜΗ, δεν είναι κρυφά. Για όποιον αναρωτιέται γιατί δεν συμβαίνει ήδη αυτό… υποθέτουμε ότι κανείς δεν τα ελέγχει (ευθύνη του κράτους δεν είναι;).
  • Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί αλλαγή στα εταιρικά στοιχεία με μετατροπές-μεταβολές χωρίς να αλλάζει το Domain Name του eshop, να πρέπει σε βάθος 5 έτων (όπως και στην εφορία) να εμφανίζονται αυτές οι αλλαγές στα ίδια σημεία. Για να μπορεί μελλοντικά να υφίσταται και after sales και τήρηση των μορφών εγγύησης των ειδών που πωλούνται.
  • Ειδική ενότητα μέσα στις μηχανές αναζήτησης απευθείας διασυνδεδεμένη με την ΓΓΠΣ (είναι πλέον πανεύκολο να ελέγξεις την νομιμότητα μιας απόδειξης) για να μπορούν οι καταναλωτές ανα πάσα στιγμή να ελέγχουν την απόδειξη λιανικής ή το τιμολόγιο που έχουν λάβει από ταμειακή ή ΕΑΦΔΣΣ (Φορολογικό Μηχανισμό). Αν εκδόθηκε και ανήκει το ταμειακό σύστημα στο ΑΦΜ της επιχείρησης που επιλέξανε. Παράλληλα δυνατότητα για καταγγελία με scan-upload της απόδειξης που παραλήφθηκε για ένα προιόν να οδηγεί σε αποκλεισμό του domain από τις μηχανές αναζήτησης.
  • Να εφαρμόσουν άμεσα αυτά που ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (2017) για τα eshops που συνεργάζονται διαφορετικά είναι συνυπεύθυνες.

 

 

Κοινοποίησε και προώθησε την συλλογή υπογραφών που έχουμε ξεκινήσει

 

Οι παραπάνω προτάσεις οδηγούν στην εξάλειψη του φαινομένου, να εμφανίζονται και να προτείνονται ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθούν παράτυπες ή και για να αποφευχθούν όλες οι παράνομες πρακτικές. Αυξάνεται σε ύψιστο βαθμό η αξιοπιστία των μηχανών αναζήτησης και όλα αυτά οδηγούν σε καλύτερο και πιο υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ας μην ξεχνάμε ότι για κάθε κλικ οι μηχανές αναζήτησης πληρώνονται και θα πρέπει να διασφαλίζουν τους καταναλωτές και όλους τους συνεργάτες τους. Δεν αρκούν τα σχόλια και η αξιολόγηση από τους πελάτες για να ξεκαθαρίσουν τις γκρίζες ζώνες που υπάρχουν στο σημερινό νομικό καθεστώς που διέπει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην χώρα μας.

Παράλληλα το ComputersGr έχει λάβει πρωτοβουλία να ενημερώσει τους πολιτικούς φορείς της χώρας, στην προσπάθεια να αλλάξει και να γίνει ακόμη πιο διάφανο και υγιές το ηλεκτρονικό εμπόριο στην χώρα μας. Είναι προς όφελος όλων μας και ελπίζουμε οι πολιτικοί φορείς και η Ελληνική Βουλή να ανταποκριθούν θετικά.

Προτείναμε προς τους πολιτικούς φορείς μεταξύ άλλων:

  • Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είναι online επιχειρήσεις. Άμεσα θα μπορούσαν να διασυνδέσουν τα ταμειακά τους συστήματα και την μηχανογράφησή τους απευθείας με το TaxisNet χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες αλλαγές στην υποδομή τους.  Παράλληλα θα μπορούσε να μειωθεί ο συντελεστής φορολόγησής τους και να καταργηθεί το τέλος επιτηδεύματος ως αντισταθμιστικό.
  • Να απαιτείται από οποιαδήποτε ηλεκτρονική επιχείρηση να αποστέλλει online όλες τις πωλήσεις-αγορές-έξοδα στα πλαίσια ενός πιλοτικού έργου του Υπουργείου Οικονομικών για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και την ανάδειξης τους ως μοντέλου «καθαρού τύπου» επιχείρησης. Αυτό θα μειώσει ή θα μηδενίσει την ανάγκη ελέγχου των συγκεκριμένων επιχειρήσεων και θα μειώσει ακόμη περισσότερο τα κόστη τους διότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα απαιτείται η ύπαρξη λογιστή. Όλες οι διαδικασίες να πραγματοποιούνται Online (αγορές και πωλήσεις).
  • Η ξεκάθαρη και online διασύνδεση στην λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου θα ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό, την αξιοπιστία των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και θα αποτελέσει μοντέλο για την νέα λειτουργία και χαρακτήρα του κράτους απέναντι στις επιχειρήσεις και την φορολογία τους. Η ενίσχυση της ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας θα είναι μοχλός ανάπτυξης και φάρος για την αρμονική συνεργασία κράτους – ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα μάτια της νέας γενιάς.

Θα χαρούμε ιδιαίτερα αν έχουμε την ανταπόκριση και την συμμετοχή των μηχανών αναζήτησης σε αυτή την προσπάθεια. Για να σταματήσουμε να βλέπουμε εικόνες, όπως τις παρακάτω όπου στην αναζήτηση για ένα κινητό βλέπουμε στην πλειοψηφία των ηλεκτρονικών καταστημάτων που εμφανίζονται να αντιμετωπίζουν διαφορετικά τους επαγγελματίες (επιχειρήσεις, καταστήματα) που ζητούν Τιμολόγιο με μηδενικό ΦΠΑ βάσει της ΠΟΛ.1150 και του άρθρου 39α από τους ιδιώτες που με πρόσθετο 24% αγοράζουν σε χαμηλότερη τιμή (κάτι νόμιμο με το υφιστάμενο θεσμικό & νομικό πλαίσιο αλλά εύλογο ως ερώτημα στην σκέψη  καταναλωτών και της αγοράς).

Εδώ η εικόνα από το Skroutz.gr (23/4/2018): skroutz-23-4-2018-iphonex64 και εδώ η εικόνα από το bestprice.gr την ίδια χρονική στιγμή: bestprice-23-4-2018-iphonex64

Μελετήστε τώρα, πόσα από τα πρώτα καταστήματα εκδίδουν ή όχι τιμολόγια βάσει της ΠΟΛ.1150 με την ίδια καθαρή αξία; μήπως πολλά από αυτά βρίσκονται σε αυτή την λίστα; ή μήπως όταν τους καλέσετε δεν το εκδίδουν;

H πλέον πρόσφατη σχετική νομοθεσία είναι ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο ΦΕΚ.996 (2017) και το Προεδρικό Διάταγμα 113/ΦΕΚ116 (2003). Σε κανένα από αυτά δεν λέει ότι μπορείς να ανοίξεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς να λες ποιος είσαι… Υποχρεώσεις Πληροφόρησης Καταναλωτών Σε περίοπτο σημείο του ιστοτόπου επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως λόγου χάρη σε τυχόν επί μέρους ιστοσελίδα με τα στοιχεία επικοινωνίας, θα πρέπει να αναγράφονται (άρθρα 4 § 1 ΠΔ 131/2003 και 3β § 1 της ΚΥΑ Ζ1-891/13-06-2013) : – Η εμπορική επωνυμία της επιχείρησης, – Η γεωγραφική διεύθυνση στην οποία βρίσκεται η έδρα της, – Τα στοιχεία που να επιτρέπουν την ταχεία επαφή και την άμεση και ουσιαστική επικοινωνία με την επιχείρηση και, τουλάχιστον, ο αριθμός τηλεφώνου, ο αριθμός τηλεομοιοτυπίας και η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της επιχείρησης, – Εφόσον η επιχείρηση είναι εγγεγραμμένη σε εμπορικό μητρώο, ή παρόμοιο δημόσιο μητρώο, το οικείο μητρώο και τον αριθμό εγγραφής του σε αυτό (π.χ. αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ και στο ΤΑΕ – ΕΠΕ), – Εφόσον η δραστηριότητα υπόκειται σε καθεστώς έγκρισης, τα στοιχεία της σχετικής εποπτικής αρχής, – Όσον αφορά τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα την επαγγελματική ένωση ή παρόμοιο όργανο στο οποίο είναι εγγεγραμμένη η επιχείρηση, τον επαγγελματικό τίτλο και το κράτος μέλος που τον έχει χορηγήσει, μνεία των επαγγελματικών κανόνων που ισχύουν στο κράτος μέλος εγκατάστασης καθώς και του τρόπου πρόσβασης σ` αυτούς, και – Εφόσον η δραστηριότητα που ασκεί ο φορέας υπόκειται σε ΦΠΑ, τον αριθμό αναγνώρισης που προβλέπεται από το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας κύκλου εργασιών σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν. 2859/2000 (Α` 248) “κύρωση του κώδικα φόρου προστιθέμενης αξίας. Βρείτε μου από τα μερικές χιλιάδες καταστήματα Skroutz.gr και Bestprice.gr κλπ μηχανών πόσα από αυτά έχουν αναρτημένα τα παραπάνω… θεωρώ ούτε τα μισά.

Πρόσφατα ανακαλύψαμε κάτι ανησυχιτικό, το Skroutz εμφάνιζε παλιότερα το ΓΕΜΗ των ηλεκτρονικών καταστημάτων, αλλά μετά τον Σεπτέμβριο 2017 (ή ίσως αργότερα) το εξαφάνισε από την εμφάνιση των συνεργαζόμενων καταστημάτων του. Δείτε το παρακάτω παράδειγμα:

Δες άλλο ένα παράδειγμα, με εταιρία που αλλαξε εντελώς και στοιχεία και διευθύνσεις και ενώ δημιουργήθηκε όπως λέει το ΓΕΜΗ 3/2017 , τελικά η μηχανή αναζήτησης το εμφανίζει με 500+ παραγγελίες την εβδομάδα, συμμετοχή για 3+ χρόνια κλπ. (Σύμφωνα με τους όρους χρήσης της δεν θα έπρεπε να υπάρχει καν έως 3/2018) :

Δεν είμαστε κερδοσκοπικό website, δεν μας κινεί κάποιο συμφέρον. Οι διαφημίσεις που ενδεχόμενα θα δείτε, προβάλλονται λόγω του freehosting που προσφέρει το wordpress.com και είναι επιλογή μας να μην έχουμε κανένα συμφέρον από αυτό το ερασιτεχνικό blog. Το ComputersGR ξεκίνησε πριν πολλά χρόνια με σκοπό να βοηθήσει στην καλύτερη χρήση και λειτουργία του χώρου της πληροφορικής στην χώρα μας. Όλα τα στοιχεία των ερευνών μας είναι δημόσια και συγκεντρώνονται με πολύ εθελοντική εργασία.

Κάθε κοινοποίηση ή σχόλιο δεκτά, επιθυμητά και αυτό που ζητάμε από κάθε αναγνώστη ή μέσο (με αναφορά στην πηγή) και στο twitter.com/computersgr